2016. november 13., vasárnap

Képeslap 7.: Lembergi utcakép

Ezt a képeslapot 1916 július 11-én kedden adták postára Komáromban. Némileg szokatlan módon a képeslap egy lembergi utcát ábrázol. A feladó nyilván még ottani tartózkodása alatt szerezte be a lapot, de a sors úgy hozta, hogy Komáromban sikerült csak feladnia.
A hátoldalon a következő üzenet olvasható (eredeti írásmóddal):

Felado Juhász István K.u.K. Garnisonspital 18. ujbarak Korház VI aptejlung 35.  szoba Komárom II
 
Őnagys Fekete Zsuzsika urleányka részéreVIII k. Hunyady utca 44 sz. 11Budapest
 Édes Kicsim 916 VII/11

Értesítem édesem hogy Komáromban fekszem korházba már egész jol vagyok sebem jol viseli magát mi ujság van othon? ugye kicsim ha a lapom meg kapja fog irni nekem mert már régen nem kaptam magácskától levelet most pedig sokszor csokolja szerető Pistája.

Az I. világháború alatt megjelenő "Hírek a sebesültekről és betegekről" című kiadványban igyekeztem a feladó, Juhász István nyomára bukkanni, de nem jártam sikerrel. A rendszeres időközönként kiadott lista a különféle hátországi egészségügyi intézményekben ápolt katonák adatait tartalmazta, ebből tudhatták meg a hozzátartozók, hogy szerettüket hol és milyen sebesüléssel, vagy betegséggel kezelik. 
A feladóról így csak annyit tudunk meg, ami a lapon olvasható: a megfogalmazás szerint sebesülés miatt szorult kórházi kezelésre, alakulatára sajnos még következtetni sem lehet. Komáromban a 18. helyőrségi kórházban, pontosabban annak kihelyezett részlegében az "ujbarak Korház VI. aptejlung" (utóbbi szó a német Abteilung - különítmény magyarosított alakja) ápolták. Ez valószínűsíthetően Dél-Komáromban, nagyjából a mai Jókai Gimnázium helyén működő barakk-kórházat jelentette.
A címzett, a budapesti 8. kerületben lakó Fekete Zsuzsika úrleány, azonban a Hunyady utca beazonosítása nem volt egyszerű. Végül a Budapesti Czim- és Lakásjegyzék 1914-es kötetéből derült ki, hogy az egykori Hunyady utca a Baross utca 61. és az Üllői út 52. között húzódott. Ennek alapján a modern műholdas térképen könnyen be lehetett azonosítani a mai Vajdahunyad utcát 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése